Tænk, hvis du faktisk afgør dine elevers fremtid

Michael Sørensen

Forfatter

Michael er afdelingsleder og ansvarlig for lærertræning på True North Efterskole. Han deler ud af sine egne oplevelser som underviser og kommer med god inspiration til andre.

Lyd artiklen kommer snart

Tænk, hvis du faktisk afgør dine elevers fremtid

DIT job som lærer er faktisk det vigtigste job i hele verden! Tænk på hjernekirurgen eller raketforskeren – hvordan nåede de dertil, hvor de er nu? De har helt sikkert haft en dygtig biologi- og fysiklærer, som inspirerede dem til at nå endnu længere. Det er lige præcis så vigtig, du er som underviser.  

 

Jeg lod mig inspirere til denne artikel efter at have set overskriften på Sara Alforts artikel og bog ved navn ”Tænk, hvis du ikke afgør dit barns fremtid”. Som jeg læser det, er hovedpointen i hendes bog, at vi ikke må tro, at forældrene er den altafgørende faktor for deres børns opvækst og dermed fremtid. Det som også kaldes forældredeterminisme. Der er simpelthen ting, vi hverken skal eller kan gøre noget ved. 

 

Men jeg tillader mig at sige, at der er også ting, vi kan og skal gøre for at hjælpe vores børn og elever til en lys fremtid. Jeg fristes til at citere Jesper Juul: ”Børn ved godt, hvad de har lyst til, men ikke, hvad de har brug for”. Jeg vil dog gerne prøve at have en lidt mere positiv vinkel i denne artikel, men dermed ikke sagt, at jeg ikke er enig med Jesper Juul. Vi som ansvarlige voksne skal vejlede og lede vore børn, unge, teenagere, elever. 

 

Hvad har den største betydning for læring?

I 2009 udgav John Hattie for første gang sin liste over, hvad der har størst betydning for læring. Han lavede sin liste som et metastudie og har senest i 2017 samlet 252 faktorer, som kan påvirke elevens udbytte af undervisningen. Her gør han det meget tydeligt, at det ikke kun handler om, hvad der bliver undervist i, og hvordan det undervises, men også hvor stor betydning læreren i sig selv har. Selv lærerens personlighed har i Hatties studier vist en positiv påvirkning på elevens udbytte.

 

Så lad mig lige vende tilbage til overskriften. Tænk, hvis du faktisk afgør dine elevers fremtid. 

Jeg er overbevist om, at hvis vi ikke direkte afgør fremtiden, så påvirker vi som lærere den kraftigt. Hatties liste viser os, at det betyder noget for eleverne, at vi har forventninger til dem. Endda viser Hattie, at det har større indflydelse på elevens udbytte end lærerens faglige kompetencer, hvis bare læreren tror på, at eleverne kan lykkedes. 

 

Min pointe er, at det er ikke ligegyldigt, hvordan vi tænker om os selv som undervisere, for hvis jeg ikke tror på, at min tilstedeværelse som lærer har betydning for elevernes udbytte, så får jeg nok desværre ret. Derfor vil jeg gerne opfordre til, at vi som lærere hver dag husker på vigtigheden af vores job. Når jeg træder ind i et klasselokale, så gør jeg det, fordi jeg har en ambition om positivt at være med til at påvirke mine elevers fremtid. Jeg gør det, fordi jeg har et oprigtigt ønske om, at mine elever skal lykkes. 

 

Når man dykker ned i Hatties liste, så bliver det også tydeligt for enhver, at der er meget, vi kan gøre for positivt at påvirke elevernes læringsudbytte. Hvis du er nysgerrig på listen, så er den til at finde på visible-learning.org.

 

Der er en lys fremtid for alle, og vi er alle med til at skabe den. De valg, vi tager for os selv og vores elever, har betydning for, hvor lys den bliver. Så lad os tage nogle gode valg – også på vegne af vores elever. Når dine elever siger til dig, at de ikke gider, så fortæl dem, hvilke forventninger du har til deres fremtid. Lad dem vide, at du tror på, at de kan lykkes og blive endnu dygtigere end deres gamle fysiklærer, som ”bare” blev lærer. Og når det en dag sker, så find solcreme og solbriller frem, læn dig tilbage og sol dig i dine elevers succes, for du var katalysatoren. 

Gå på opdagelse i biblioteket

Forslag til dig

Alle elsker traditioner

Hvilke lærere husker du?