Læring på dagsordenen – 

også i sommerferien

Michael Sørensen

Forfatter

Michael er afdelingsleder og ansvarlig for lærertræning på True North Efterskole. Han deler ud af sine egne oplevelser som underviser og kommer med god inspiration til andre.

Lyd artiklen kommer snart

Læring på dagsordenen – også i sommerferien

Een og een er tre og jorden den er flad. Gorm den gamle var smed i Hobro. Alt, hvad vi har lært, alt det, der er så svært, vil vi glemme, for ho’det skal ha’ ro.   MÅSKE kunne du ikke lade være med at synge melodien i hovedet, mens du læste med. Flere skoler har stor tradition for at gå på sommerferie med denne glade melodi. ”Ferie, ferie, ferie” – som Lille Per glad synger det i ”Far til fire på Bornholm” fra 1959.    Som lærer kender man præmissen for første vers alt for godt. Man kan stå første skoledag fyldt af forventning foran en hel klasse og tænke ”nu skal der dæleme noget faglighed på gaflen, de er jo steget et helt klassetrin”. Man kan fristes til at sammenligne det med at stige et level i et computerspil. Men har man været lærer i mere end bare ét år, så ved man, at de forventninger ofte bliver gjort til skamme. Nogle gange ender man med at bruge den første måned på at samle op på det seneste skoleår. Det kan føles sådan. Du er ikke den eneste som har den fornemmelse.   På en 237. plads har Hattie placeret det, som han kalder ”summer vacation effect”. Altså effekten af at holde sommerferie. Det er så langt nede på listen, at læringseffekten for at holde sommerferie er -0,09. Det betyder, at modsat at lære noget, så sker det modsatte, man aflærer. Ja fuldstændig som Lille Per synger. Og for at det ikke skal være løgn, så uddyber Hattie, at det fag som lider størst tab ved at holde sommerferie, det er matematik. Igen rammer Lille Per plet. Men hvad kan vi gøre? Skal vi bare acceptere, at det er sådan? Både og. Jeg vil ikke give mig i kast med den helt store sommerferierevolution, for der er flere ting, som peger på, at det kan være sundt at holde ferie, men udfordringen opstår, når den er for lang. Længden gør, at det bliver den nye normal, og vi vænner hjernen til denne nye hverdag. Vi tilpasser os til den nye virkelighed, som er at slappe af. Så når vi igen er tilbage i skolen, så føles det som et bombardement af stimuli, og det føles fuldstændig overvældende.    Et bud på en løsning kunne være at give vores elever en lille hjemmeopgave. Ikke lektier, men små dagligdagsting, som vil kunne hjælpe dem til at holde sig lidt på dupperne.    Nogle forslag kunne være at sende dine elever på sommerferie med en lille opgave. Er du dansklærer, så bed dine elever om selv at vælge en god bog, som de skal læse i ferien. Hjælp dem med at vælge noget, som de både synes er interessant, men også realistisk at de får læst.    Er du engelsklærer, så opfordr dine elever til at fjerne underteksterne på Netflix en gang imellem. Skal dine elever på ferie i udlandet, så er det jo en oplagt chance til at få trænet sprogfærdighederne. Måske de kunne bestille maden på restauranten i stedet for mor og far? Og skal vi gøre noget ved det udskældte matematikfag, som i sommerferien står til en læringseffekt på -0,14, så skal vi også have aktiveret den mentale lommeregner. Et forslag kunne være tale ind i ræsonnementskompetencen.    I matematik er det en færdighed, at man kan gennemskue og ræsonnere sig frem til et resultat. En genvej til at træne denne kompetence kan være at lave små væddemål. Jeg må opfordre til, at man ikke vædder om penge, men æren kan jo være på spil hver gang. Når man sidder i bilen på den tyske autobahn, så kan man stille spørgsmål til hinanden som ”Hvad er chancen for at næste bil, der overhaler, har en nummerplade, som slutter på 9?” Det kan både skabe lidt spænding, men måske også en snak om, hvad den reelle chance er. Men det kan også være, at der skal væddes om, hvem der kommer tættest på det endelige beløb på kvitteringen i Netto, eller hvor mange meter poolen på hotellet er.    Mange af mine forslag kræver, at vi får forældrene med på idéen, og at de hjælper med at sætte læring på dagsorden, selvom vi har ferie.    Så inden du selv går helt på ferie, så vil jeg hermed opfordre dig til at skrive et brev eller indlæg på forældreintra til klassen, som du skal have efter sommerferien. Fortæl dem, hvad det betyder for læringen at holde ferie, og bed dem om at hjælpe med at holde neuronerne i gang hos dine elever. For på den måde kan du starte et nyt skoleår og ikke hænge fast i det gamle. Hvis du næsten er gået på sommerferie, så føl dig fri til at kopiere brevet nedenfor og sende det til forældrene. God sommerferie!   :::: Kære forældre til elever i 8.X som snart er 9.X   Skoleåret er slut, og på den anden side af sommerferien stiger vi et klassetrin.   Det glæder vi os enormt meget til. Desværre oplever mange, at det er hårdt at vende tilbage til skolen efter sommerferien. Eleverne oplever, at den læring som er sket i løbet af skoleåret stille og roligt, forsvinder hen over sommeren. Det er ikke bare eleverne, som oplever det sådan, forskning på området peger på, at det er netop det, som sker. Hjernen går simpelthen i dvale. Hvis vi skal undgå at miste alt det gode, som vi har arbejdet med hele året, håber jeg, I vil være med til at holde de kære unges hjerner i gang.  Hvordan gør vi det, tænker I måske? Herunder finder I forslag til aktiviteter, som vil kunne være med til at holde gang i hovedet. Jeg håber, I vil bruge nogle af idéerne, så opstarten af 9.klasse måske kan blive lidt lettere.   
  • Tag på biblioteket, og lån en god bog, eller download en lydbog (dansk)
  • Se en film eller et afsnit af en serie på engelsk uden undertekster (engelsk)
  • Lav små sjove væddemål. F.eks. hvem kan komme tættest på den samlede pris ved kassen i Netto, hvem gætter nærmest på, hvor lang poolen er eller andre sjove væddemål. (matematik)
  • Skriv en simpel dagbog. Det kan være sjovt at give hver dag en overskrift. ”Dagen hvor Farmor fandt sin guldring” eller ”3. juli, Farmor og den genfundet guldring” (dansk)
  • Mens I tager opvasken, kan I også lege ”Kan det flyde?”. På skift vælger I ting og gætter på, om det vil flyde eller synke til bunds i en fyldt håndvask (fysik)
  Jeg glæder mig til at starte et nyt skoleår, men inden da vil jeg ønske jer en god og lærerig sommer.
Referencer Ferie – Ferie – Ferie, Melodi: Ole Mortensen, Tekst: Victor Skaarup. Hatties Ranking: www.visible-learning.org Hattie, John A. C., Visible Learning – A synthesis of over 800 meta-analyses relating to achievement. https://videnskab.dk/krop-sundhed/fra-ferie-til-hverdag-hvorfor-har-hjernen-svaert-ved-at-komme-op-i-gear

Gå på opdagelse i biblioteket

Forslag til dig

Styring af læringstilstande: Fasthold elevernes koncentration

Stil et spørgsmål, så det engagerer hele klassen